השחקנית זואי קרביץ ("שקרים קטנים גדולים", "באטמן") עוקבת אחר שלל שחקנים בשנים האחרונות שמתחילים קריירת בימוי כמו דב פאטל ("איש הקוף"), כריס פיין ("Poolman") וכמובן גרטה גרוויג, שעשתה זאת בגדול עם "נשים קטנות" ו"ברבי".
על אף שהייתה מתאימה היטב לתפקיד הראשי ב"צאי מזה" (Blink Twice), קרביץ ויתרה על מקומה ונשארה מאחורי הקלעים במטרה להתמקד במלאכת הבימוי. אך בניגוד להתמקדות שלה, מותחן האימה הקומי עצמו לא באמת מצליח להתמקד.
צאי מזה – העלילה
פרידה (נעמי אוקי, "סוף הפאקינג עולם"), מלצרית קשת יום שמרגישה בלתי נראית בחייה, מקבלת הזדמנות פז להתרועע עם החברה הגבוהה כשהיא ממלצרת באירוע של המיליארדר סלייטר קינג (צ'אנינג טייטום, "קח אותי לירח"), בעל חברת הייטק שלאחרונה נאלץ לעזוב את החברה בעקבות שערוריה.
פרידה תופסת את עינו של קינג, שמזמין אותה ואת חברתה למסיבה באי הפרטי שלו יחד עם כל חבריו. מה שמתחיל כימים חלומיים של אוכל טוב, סמים וריקודים הופך לאט לאט לחוויה משונה שמתעתעת את פרידה וגורמת לה לחשוד שמשהו באי לא כשורה.
דז'ה וו קולנועי
סרט הביכורים של קרביץ מנסה לבלבל את הצופה על ידי שילוב ז'אנרים וקפיצה מסגנון לסגנון לכל אורכו. בעוד הבחירה הזו משאירה אותנו במתח, היא גם יוצרת סרט כאוטי ולא החלטי. קרביץ, שאף כתבה את התסריט, נופלת לאחת המלכודות הברורות ביותר לבמאים חדשים – יותר מדי השראה.
לאורך הצפייה ממש ניתן לזהות אילו תכנים אחרים הלהיבו את הבמאית בשנים האחרונות. הסרט מתחיל כמו עונה של "הלוטוס הלבן" כאשר אנו נהנים יחד עם האורחים בריזורט המפנק, ובדומה ל"התפריט" ו"משולש העצבות" ממצב את עצמו כסרט מתח ביקורתי על חזירות העשירים.
קאסט השחקנים הגדול הכולל שמות מרשימים כמו ג'ינה דיוויס, כריסטיאן סלייטר, היילי ג'ואל אוסמונד, אליה שוקאט ואדריה ארג'ונה, מיד גורם לנו לחשוב שמדובר בחיקוי נוסף של "רצח כתוב היטב" (שסרט ההמשך שלו, "תעלומה יוונית", אף הוא התרחש על אי פרטי של מיליארדר). אך מעל כולם עומדת ההשראה האמיתית של הסרט – "תברח" של ג'ורדן פיל.
שנים אחרי יציאתו, ניתן לראות בדיוק כמה השפעה הייתה ל"תברח" על תעשיית הקולנוע כולה. הקריירה של פיל לא במפתיע היא מושא להערצה של כל שחקן שהפך במאי וחולם למתג עצמו כיוצר אוסקר שידוע באמירה החברתית שלו בתוך ז'אנר האימה. זה מיתוג מאוד ספציפי, אך כזה שנראה שכולם רוצים לחקות – וקרביץ בהחלט אחת מהחולמים.
ביקורת ללא אמירה
מספיק להביט בשם הסרט, "צאי מזה" או Blink Twice באנגלית, כדי להבין את רמת ההשראה מ"תברח". הבעיה של קרביץ היא שמבחינת אמירה חברתית, לא באמת היה לה הרבה מה להגיד. אם סרטיו של ג'ורדן פיל חושפים חולי תרבותי שלא מאוד מדובר בקולנוע, סרטה של קרביץ עוסק שוב באותם הנושאים שראינו שוב ושוב ומשחקים יותר על הזעזוע שלנו מאשר על חשיפת אמת מקורית.
הסרט מתפזר בין ביקורת על מיליארדרים, תנועת ה-Me Too ושעתוק אנשים אמיתיים כמו אילון מאסק או ג'פרי אפשטיין. בתוך כך, הסרט מאבד מן המקוריות שלו ומרגיש כאילו הביקורת הייתה חשובה יותר מהעלילה, שמשתרכת מאחור.
עם זאת, שתי דמויות צדדיות דווקא בלטו במקוריותן בסרט. הראשונה היא כוכבת ריאליטי ההישרדות לשעבר שרה (אג'ורנה) והשני הוא נער בשם לוקאס, בעל חברת הייטק צעיר שחולם יום אחד להיות מיליארדר כמו קינג ובאמת רוצה ללמוד מחבורת המצליחים.
שתי הדמויות האלו מרגישות חדשות בנוף הסרט, והמסע שלהן מעניין יותר מכל שאר הדמויות הראשיות. הדמות של לוקאס גם פועלת על מישור נוסף אם נביט במי משחק אותו – לבון הוק, בנם של אומה תורמן ואית'ן הוק ואחיה של מאיה הוק ("דברים מוזרים"), שלחלוטין מרגיש כאילו הוא שם כדי ללמוד מאסופת השחקנים המקצוענים לקראת קריירה ענפה משלו.
בימוי מקורי ומדויק
למרות המלכודת שנפלה אליה קרביץ בסרטה הראשון, מגיעות לה מחמאות על הבימוי עצמו. בניגוד לסיפור שמרגיש שאול מאינסוף סרטים אחרים, הבימוי של קרביץ דווקא זועק מקוריות. הקצב שלה, עם עריכה תזזיתית שמדמה פעמים רבות מצמוץ (כשם הסרט באנגלית) מרגיש חדשני ומצליח לסחוף אותנו גם כשהעלילה נגררת.
מדובר בסרט קצר ומהודק, שמשלב היטב בין אימה והומור. הוא מסתיר את כוונתו היטב, ונותן לנו מרווחי נשימה משעשעים בדיוק כשאנו צריכים אותם. כחוויה קולנועית, מדובר במסע מעניין שאין לו זמן לשעמם לרגע – ריבוי הדמויות והאווירה החלומית גוררת אותנו לרצות להיות שם עימם על האי, ולהתחרט על כך רגע אחרי, וזה בדיוק מה שסרט מסוג זה צריך לעשות.
השורה התחתונה – מה חשבנו על "צאי מזה"
בסך הכל, סרט הביכורים של קרביץ מהנה לכל אורכו ומספק צפייה סוחפת ונעימה. כצופים, אנו נרוויח ממנו שעה וארבעים של מתח והנאה, שככל הנראה תישכח בהמשך היום.
אך כבמאית בפעם הראשונה זהו לא סימן טוב עבור קרביץ, שהימרה על סרט שמרגיש כמו חיקוי של יותר מדי סרטים אחרים ויקשה עליה להגשים את החלום להפוך לג'ורדן פיל הבא – דבר שהוא השיג באמצעות מקוריות גרידא.
חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.
הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.