-פרסומת-

סיכום 2018 בגיימינג: שנה של הפתעות, שינויים ומשחקים נפלאים

| יום רביעי, 26 בדצמבר 2018, 17:00 | משחקים

בתחילת 2018 לא יכולנו לשער אפילו אילו הפתעות, חוויות ותגליות יגיעו אלינו במשך השנה, אך כמו תמיד – המציאות עולה על כל דמיון. השנה שלנו היתה מלאה בהכרזות, חלקן מוצלחות, וחלקן פחות; משחקים חדשים השאירו חותם, לצד אולפני פיתוח אהובים שנסגרו בהפתעה; מלבד הדרמה, קיבלנו גם משחקים מצויינים שהמתיקו לנו את הזמן. כעת, רגע לפני סוף השנה, אפשר סוף סוף לסכם את 2018, ולהביט הלאה לשנה הבאה.

האירועים הבולטים של 2018

Fortnite מושק מחוץ לחנות האפליקציות

פורטנייט הפך למשחק הגדול ביותר של 2018. חברת Epic, המפתחת את הלהיט ההיסטרי, החליטה למרוד במודל העסקי של גוגל, ולהשיק את המשחק שלה מחוץ לחנות ה-Play Store, כקובץ APK להורדה עצמאית. Epic הלינה על התשלום הגבוה שהמפתחים מחוייבים לשלם לחנויות של אפל ושל גוגל, ולכן החליטה לעקוף את המנגנון כליל על פלטפורמת אנדרואיד. לא נראה שההחלטה פגעה בהצלחתו של פורטנייט, שהשתלט על ז’אנר ה-Battle Royal באופן מוחלט.

EPIC ודיסקורד מקימות חנויות משחקים

ל-Steam יש מתחרים כבר זמן רב, כמו GOG או החנויות של EA, יוביסופט ובליזארד. עם זאת, השנה היו אלה Epic ו-Discord שטלטלו את התמונה, עם חלוקת רווחים משתלמת במיוחד למפתחים. Epic הבטיחה כי תיתן למפתחים 88% מהכנסות המשחק – נתח הרבה יותר משמעותי מזה של Steam, שעמד עד לאחרונה על 70% בלבד (כעת יש ל-Steam מערכת מדורגת של חלוקת ההכנסות בהתאם להצלחת המשחק). מהלך דומה הגיע לאחר מכן מצד דיסקורד, שפתחה גם כן חנות משחקים ב-2018. מדובר בצעד נוסף לקראת שבירת המונופול של Steam, שכעת מדבר ישירות לכיס המפתחים.

פיפוש חוזר

בגזרה המקומית גם כן לא חסרו לנו חדשות ופיתוחים, ובמיוחד ההודעה על חזרתו של האחד והיחיד, מפעיל בובות האצבע המדופלם, חזי פיפוש. “פיפוש” היה משחק ישראלי מצחיק מסוף שנות ה-90 עם דמויות משוגעות, סיפור מטורף וגיבור קולני שאי אפשר להתעלם ממנו. כעת הוכרז כי יוצרי המשחק עובדים על כותר חדש, עם גרפיקה מודרנית ומשופרת, שיחזור להצחיק אותנו כבר בשנה הבאה.

EA מקימה מרכז פיתוח בקיסריה

חברת EA קנתה את GameFly הישראלית, שעוסקת בטכנולגיית הזרמת המשחקים. ל-EA יש עניין בטכנולוגיה, שיכולה כמובן להשתלב באופן נפלא בחנות המשחקים המקוונת שלה, Origin. מכך, עובדי GameFly הפכו לעובדי EA, שקיבלה מרכז פיתוח ראשון בישראל, בקיסריה. שיהיה בהצלחה.

הטריילר של Cyberpunk כובש את העולם

חברת CD Projekt Red הציגה לנו את החזון שלה לעתיד, ששמו Cyberpunk 2077. עם אווירה בסגנון בלייד-ראנר, עיצוב דמויות מפעים ועיר ססגונית ויפיפיה לחקור, הטריילר של המשחק הצליח לרגש את הגיימרים ברחבי העולם. CDPR התעלתה על עצמה זמן קצר לאחר מכן עם סרטון בן 48 דקות של משחקיות, שעלו על כל הציפיות. אין ספק שמאז השחקנים מטפסים על הקירות בציפיה נלהבת למשחק.

אכזבות השנה בגיימינג

חברת Telltale נסגרת

חברת Telltale הביאה לנו סיפורים רבים במרוצת השנים. חלק מהסיפורים הללו נגעו בלבם של גיימרים רבים. כשהחברה הודיעה על סגירתה השנה, אותם שחקנים שהתחברו לדמויות ולסיפורים התמלאו עצב. בעוד שהחברה לא תמשיך את פעילותה, אפשר להתנחם בכך שחלק מהסיפורים יזכו לסיום, שיפותח במקום אחר.

השקה צולעת של Fallout 76

חברת בתסדה, המפתחת הנוכחית של סדרת Fallout, איבדה קצת את הכיוון. בעוד שהחברה דאגה להציג לנו טיזר למשחק The Elder Scrolls הבא, היא גם השיקה משחק דמוי-MMO בעולם Fallout, שאותו אף אחד לא ביקש. המערכות השונות במשחק לא עבדו היטב, והמשחק עצמו סבל מבעיות טכניות רבות. אם זה לא מספיק, אז בתסדה הצליחה גם לאכזב את מעריצי המשחק הגדולים ביותר שהזמינו מארז אספנים יקר, עם פריטים שעברו “שנמוך” לחומרים זולים במקום הגרסה האיכותית שהובטחה. ביקורות המשחק מדברות בעד עצמן:

  • “פספוס ענק, נדיר ומוחלט” – Forbes
  • “טיול חסר פואנטה בפוסט-אפוקליפסה” – The Guardian
  • “בלאגן מוזר, משעמם ושבור. ניסוי שנכשל” – Eurogamer

סוני יוצאת משוק הקונסולות הניידות

יש שאומרים שמכשיר ה-VITA של סוני נועד לכשלון עוד משלב מוקדם, היות והחברה לא סיפקה לו את התמיכה הראויה. כך או כך, סוני הודיעה השנה כי היא מפסיקה את ייצור הויטה. יתר על כן – החברה לא מתכננת שום קונסולה ניידת שתחליף את מקומה. חובבי המשחקים הניידים יכולים לנסות את ה-Switch, הקונסולה הניידת של נינטנדו.

בליזארד מכריזה על Diablo Immortal

לא בטוח ש-Immortal הולך להיות משחק גרוע. למעשה, ישנו סיכוי טוב שהמשחק יהיה ממכר ומהנה. עם זאת, ההכרזה על המשחק בתור השיא של כנס בליזקון, אליו מגיעים מעריצי החברה הגדולים ביותר, היתה החלטה אומללה שאיכזבה את הגיימרים. אלו ששילמו ממיטב כספם להגיע לכנס ציפו לכותר משמעותי בסדרת דיאבלו למחשב האישי, או לקונסולות – ולא למשחק לסמארטפונים.

המשחקים שעשו לנו את השנה

השנה היתה עמוסה במשחקים נפלאים, עד כי קשה למנות את כולם. בין אם זו האנימציה שובת-הלב של Ni no Kuni II, או האקשן המותח ב-Monster Hunter: World, קיבלנו שנה של חוויות נפלאות מכל הסוגים. קצרה היריעה מלדון על כל משחק לגופו, ולכן איגדנו כמה מהמשחקים הבולטים ביותר שהפכו את 2018 לשנה נהדרת. זכרו: מדובר ברשימה חלקית בלבד.

פורטנייט

2018 היא השנה של פורטנייט. זו השנה שבה המשחק הצבעוני ועתיר-הריקודים כבש את העולם סופית. Epic, מפתחת המשחק, זינקה לשווי של 8.5 מליארד דולרים. אחרי ההשקה המוצלחת לסמארטפונים, Epic הצליחה גם להכניע את סוני, שהסכימה לבסוף לאפשר משחק חוצה-פלטפורמות עם מכשירים אחרים. פורטנייט הפך למשחק הראשון שניתן לשחק בו מכל מכשיר מוביל בשוק, ולמצוא את חבריכם בין אם הם משחקים במחשב, בקונסולה או בטלפון. ההצלחה של פורטנייט איפשרה ל-Epic לבצע מהלכים נוספים, שעדיין משפיעים על תעשיית המשחקים גם כעת.

Red Dead Redemption 2

המשחק החדש של רוקסטאר עדיין חם מהתנור, אך כבר הספיק להותיר את חותמו בתעשיית המשחקים ולשבור שיאי מכירות. ניתן גם להבין מדוע: המבקרים כמו גם השחקנים מסכימים כמעט כולם שמדובר ביצירת מופת. בסיפור הייחודי במערב הפרוע, רוקסטאר התעלתה על עצמה פעם נוספת.

Spider-Man

איש העכביש הפך לאחד המשחקים הנמכרים והאהובים ביותר של 2018. המשחק הצליח לתפוס את תנועת הגיבור שלנו בין הבניינים, כשהוא שולח קורים לכל עבר, ונתלה על גורדי שחקים. מלבד זאת, אינספור ההפתעות שבמשחק, ה-Easter Eggs ותשומת הלב המדהימה לפרטים, הפכו את המשחק הזה לחוויה שגיימרים רבים לא ישכחו בקרוב.

God of War

משחקי God of War תמיד היו סיבה למסיבה. הפעם עברנו למיתולוגיה שונה לחלוטין, עם פוקוס חדש על מערכת היחסים בין קרייטוס לבין בנו – והתוצאה היא אחד המשחקים הטובים של השנה. בין אם מדובר בעולם הפנטסטי, היפיפה והמפנט שנגלה לעינינו במשחק, או בין אם מדובר ברגעים המרגשים שבמסעם של קרייטוס ובנו, God of War הצליח לזכות בלב השחקנים השנה.

Beat Saber

בעוד שלמרבית השחקנים עדיין אין ערכת מציאות מדומה בבית, משחק המציאות המדומה Beat Saber הצליח להפוך ללהיט בכל זאת. בידינו אנו אוחזים את שלטי המציאות המדומה, שהופכים לחרבות-אור בתוך המשחק, איתן אפשר לחתוך קוביות צבעוניות לפי קצב השירים השונים שניתן לבחור. גאוני בפשטותו, אך ממכר וייחודי, Beat Saber הדגים לנו איך נראה להיט במציאות מדומה.

Frostpunk

משחק ניהול-הערים-הישרדות-אסטרטגיה המקפיא הצליח לתפוס את מקומו כאחד המשחקים הטובים של השנה. למרות רמת הקושי הגבוהה, גיימרים רבים התמכרו למשחק, שבו אנו בונים עיר לקהילה המנסה לשרוד בחורף האכזרי. שלא במפתיע, המשחק מכר 250,000 עותקים בתוך שלושה ימים, והוכיח שעדיין ישנם שחקני אסטרטגיה שמחכים לכותרים טובים.

לסיכום

2018 היתה שנה שבה הרגשנו את האפקט המוכר של תעשיית המשחקים – שנה עם אירועים דרמטיים, חלקם מאושרים, וחלקם פחות. נפרדנו לשלום ממפתחים וותיקים, אך גם קיבלנו כמה הפתעות נעימות. יותר מהכל, ניתן לראות כי 2018 היא שנה של שינויים: שנה שבה גם המפתחים הגדולים ביותר נודדים לכיוון המובייל; שנה שבה גם משחקי VR תופסים מקום בשיח; שנה שבה יותר מאי פעם, הגיימרים משמיעים את קולם.

עוד לא יבש הדיו על 2018, ואנו כבר נושאים עינינו לשנה הבאה, שבה צפויים להגיע כמה משחקים נהדרים. אולי אתם כבר מצפים ל-Atomic Heart, לרימייק של Resident Evil 2, או ל-Kingdom Hearts 3? אולי אתם מחכים ל-Far Cry New Dawn, ל-Rage 2, למשחק הבא בסדרת Doom, או אפילו לפרק הראשון של “פיפוש” החדש? כך או כך, כנראה שב-2019 באמת יהיה משהו שידבר לכל אחד.

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
עוד על הכותב
author-image
רפאל בן-ארי
rafael@gadgety.co.il
בוגר תואר BS.c במדעי המחשב, אוהב לחקור, לבנות ולהבין טכנולוגיה. גיק מחשבים, כותב ומשחק מגיל צעיר. בזמנו הפנוי (הנדיר) נהנה ליצור, לטייל ולקדם יוזמות שונות בתחום הגיימינג בישראל. מפעיל את ערוץ היוטיוב "אולדסקול".
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות