סיכום 2017 בגיימינג: רכבת הרים של הצלחות וכשלונות
| יום שני, 25 בדצמבר 2017, 19:30 | משחקים

סוף השנה הולך וקרב, ולכן הגיע הזמן להסתכל על השנה החולפת ולהיזכר בכל האירועים, ההשקות והמשחקים שהפכו אותה לשנה מיוחד במינה. השנה היתה עמוסה במיוחד, ונראה כי תעשיית המשחקים גדלה בקצב מהיר, עם נתוני מכירות גבוהים יותר לקראת סוף השנה, מאלו שהיו בשנה שעברה. לפניכם סיכום מיוחד של עיקר האירועים של 2017 בגיימינג.

אירועים מרכזיים

מיקרוסופט משיקה את ה-Xbox One X

ה-Xbox One X של מיקרוסופט הושקה בחודש נובמבר והבטיחה להיות הקונסולה החזקה ביותר אי פעם, ובמידה רבה, היא מקיימת את ההבטחה. ה-Xbox One X מצליחה להריץ משחקים ב-4K מלא, ובעוד היצע המשחקים התומך ביכולות המכשיר החדש עדיין לא רחב מאוד, הרשימה הולכת וגדלה. למרות ההשקה של הקונסולה החדשה, נראה שסוני עדיין מובילה את המירוץ, עם דיווחים על מכירות שעקפו את כל המתחרים בחודש נובמבר. קראו את הביקורת הרשמית של גאדג’טי על ה-Xbox One X כאן.

נינטנדו משיקה את ה-Switch

אחרי ניסיון צורם עם ה-Wii U של נינטנדו, הדבר האחרון שרצתה הענקית מיפן היא עוד השקה כושלת של קונסולה. לכן ניתן להעריך את האומץ של נינטנדו, שבחרה להשיק בחודש מרץ מוצר היברידי, המשלב קונסולה ניידת וקונסולה ביתית באותו המכשיר. ההימור של נינטנדו השתלם, וה-Switch צברה מומנטום לאורך השנה, עם קהל שחקנים הולך וגדל. נינטנדו גם השיקה משחקים מצוינים למכשיר, כמו Mario Odyssey וכמובן Breath of the Wild שקטף את תואר משחק השנה בטקס פרסי המשחקים.

נחשפה העלילה של Episode 3

אלו מאיתנו שעדיין המתינו לסימן חיים כלשהו מ-Half Life 2: Episode 3, שהיעדרו מורגש כבר עשור שלם, קיבלו השנה פרס ניחומים בצורת סיפור. הכותב הראשי של סדרת Half Life, מארק ליידלו, חשף את הסיפור שתכנן עבור הפרק שהיה אמור לסגור את סדרת Half Life (או לפחות, את הסיפור של גורדון פרימן, באופן מסוים). גם אם לא נזכה יותר לחזור לנעליו של הפיזיקאי הממושקף, לפחות כעת אנו יודעים מה יכול היה להיות. זה לא המשחק שקיווינו לקבל, אבל אפשר סוף סוף להניח לגורדון פרימן, ולהמשיך הלאה.

הגיימרים מוחים על חמדנות בתעשיה

המודל הכלכלי של חלק מהמשחקים השנה עורר ביקורת, ובמקרים מסוימים – מאבק של ממש. Star Wars Battlefront II של חברת EA עורר הד תקשורתי אדיר, שהוביל בסופו של דבר לחקירות מאת גופים ממשלתיים ברחבי העולם בנושא Loot Boxes. אקטיביז’ן נתפסה עם הצעה לפטנט המפרט כיצד להפעיל שיטות פסיכולוגיות מפוקפקות על השחקנים, כדי שיוציאו יותר כסף. בנג’י נתפסה בשקר של ממש אודות ההתקדמות במשחק Destiny 2.

בכל המקרים הללו השחקנים הגיבו בחריפות, ואף עודדו מאבק מקוון שהוביל במקרים מסוימים לתסבוכות של ממש עבור החברות המעורבות במקרה. עדיין לא נשמעה הצעקה האחרונה בנושא ה-Loot Boxes, נושא שסביר להניח שילווה אותנו גם ב-2018.

EA חורצת גורלות

במהלך השנה EA רכשה את חברת Respawn, המוכרת לנו מסדרת Titanfall. זאת לאחר ש-EA ניצחה חברה אחרת מאסיה בהצעה על רכישת החברה. ב-Respawn שמחו על המהלך, אולם תזכורת חדה לגורלן של חברות רבות שנקנו על ידי EA הגיעה ממש בסמוך לרכישה, כאשר EA הכריזה על סגירת Visceral Games, הסטודיו שמאחורי סדרת Dead Space.

משחקים בולטים

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

כשחברה מצליחה להשיק את “משחק השנה” על מכשיר חדש לחלוטין (Switch), מדובר בהישג מרשים. במקרה זה מדובר במשחק זלדה החדש, שלמעט הביקורות המשבחות שקיבל המשחק מכל כיוון אפשרי, זכה גם בתואר “משחק השנה” בטקס פרסי המשחקים של התעשיה. לא רע בכלל. יש לציין כי המשחק יצא גם עבור ה-Wii U, ולכן אינו נחשב כאקסלוסיבי ל-Switch, אך זו הפלטפורמה המומלצת לחוות את Breath of the Wild.

PUBG

קשה לדמיין שלפני שנה אף אחד עדיין לא שיחק ב-PlayerUnknown’s Battlegrounds. כיום, PUBG הוא המשחק המצליח ביותר ב-Steam, עם עשרות מיליוני שחקנים שהצטרפו למרחץ הדמים עוד לפני ההשקה הרשמית. המשחק בילה את מרבית השנה ב-Early Access, אך זה לא מנע ממנו מלהפוך ללהיט אדיר, שכבש את המקום הראשון באינטרנט בפער ניכר. רק במהלך חודש דצמבר יצא המשחק באופן “רשמי”, בגרסה שאינה גרסת בדיקה. שלל חיקויים וגרסאות כבר בדרך.

Horizon Zero Dawn

במקרים רבים אנו נוטים לשכוח משחקים שיצאו בתחילת השנה, שזכרונם דוהה עם הזמן, במיוחד בשנה עמוסה כמו זו. אבל לא כדאי לשכוח את אחד המשחקים המוצלחים של השנה לפלייסטיישן, Horizon Zero Dawn. המשחק הפתוח מתרחש בעולם עתידני פרוע, בו האדם חזר לחיים פרימיטיביים בזמן ששרידי הציוויליזציה משוטטים בשדות בדמות רובוטים אדירי מימדים. תשומת הלב של Guerrilla Games לפרטים, כמו גם עיצוב העולם המרשים, בהחלט מקנים ל-Horizon Zero Dawn מקום ברשימת המשחקים הבולטים של השנה.

יצא מוקדם השנה – אל תשכחו אותו. Horizon Zero Dawn

Cuphead

המשחק החביב שנראה בתחילה כניסיון איזוטרי להביא סגנון אנימציה שובה-לב לעולם הפלטפורמרים, התגלה כהפתעה של ממש בכמה מישורים. ראשית, המשחק “החמוד” התגלה כאתגר קשה במיוחד שגרם לשחקנים רבים להשליך את בקר השליטה בזעם אחרי כשלונות חוזרים ונשנים. שנית, המשחק דילג על משבצת האינדי האיזוטרית שהוקצאה עבורו, ועשה דרכו ישירות ללב המיינסטרים. שחקנים מסוימים אפילו ניסו לסיים את המשחק באמצעים מפתיעים, כמו שטיח ריקוד! לא ניתן לדבר על 2017 בגיימינג בלי Cuphead, שבמובנים מסוימים פשוט גנב את ההצגה.

Super Mario Odyssey

חלק מהגיימרים היו ספקנים בתחילה למראה הטריילרים והתמונות מ-Super Mario Odyssey, ובמיוחד מהשלבים המתרחשים בעולם “האמיתי” בעיר גדולה ותוססת. איך יתכן שדמויות ‘מצוירות’ ומשוגעות מהעולם של סופר מריו, יתאימו לצבעים הדהויים ולאסתטיקה של עיר מציאותית? ובכן, כל הספקות הוסרו כאשר Super Mario Odyssey חשף בפנינו עולמות רבים וצבעוניים, יפיפיים ומלאי חיים, שניתן (ורצוי) לחקור כאוות נפשנו. נינטנדו הפיקה עוד משחק מריו מצוין, שקשה להניח מהידיים.

Prey

נכון, זה לא המשחק הגדול ביותר של השנה, וכן, ישנם משחקים גדולים יותר שרק קיבלו אזכור קצר בהמשך. אך אם יורשה לי, ארצה לומר כמה מילים על Prey, שהזכיר לי שתעשיית המשחקים עדיין מסוגלת לייצר חוויה טובה ומקורית, המסוגלת להפתיע את השחקנים חובבי ה-First Person Shooters. החל מהדרך בה עולם המשחק נחשף לראשונה לשחקן, ועד לאופן בו האויבים במשחק יכולים להסוות את עצמם באופן מבריק בסביבה, Prey מקבל אזכור כאחת ההפתעות הטובות של השנה – עבור המעטים ששיחקו בו.

ראויים לציון

כיוון שקצרה היריעה מלהכיל תיאור לכל משחק משמעותי שיצא השנה, נקצר את המשך הרשימה לאזכורים בשם בלבד. חלק מהם השקות גדולות שלא ניתן להתעלם מהן, וחלק מהם משחקים נפלאים שאולי הושקו באופן צנוע יותר, אך בהחלט ראויים לתשומת לבנו.

  • Destiny 2
  • Monument Valley 2
  • Assassin’s Creed Origins
  • Splatoon 2
  • Rime
  • Mario Kart 8 Deluxe
  • Persona 5
  • Nier: Automata
  • Yakuza 0
  • Resident Evil 7: Biohazard
  • Forza Motorsport 7
  • Wolfenstein II: The New Colossus
  • South Park: The Fractured but Whole
  • Middle-earth: Shadow of War
  • Sonic Mania
  • Night in the Woods
  • The Evil Within 2
  • Torment: Tides of Numenera
  • Divinity: Original Sin II
  • Pokémon Ultra Sun \ Ultra Moon

אכזבות השנה

Star Wars Battlefront 2

ל-EA היו כל הקלפים הנכונים להפקת משחק מצויין בעולם מלחמת הכוכבים. ראשית, סטודיו DICE המנוסה שכבר הפיק משחקי מולטיפלייר מצויינים בעבר, הופקד על הפרויקט (לאחר שהיה אחראי גם על המשחק הקודם). שנית, ניכר כי המפתחים הקשיבו לקהילה, שביקשה סיפור משמעותי יותר לשחקן יחיד, לצד הרחבת המשחקיות במשחק מרובה המשתתפים. נראה כי המפתחים עובדים במרץ על אפשרויות אלו, שגם נכנסו, באופן כזה או אחר, למשחק הסופי.

מה שהקהל לא רצה לקבל היה כלכלת משחק דרקונית, שנבנתה כדי לייאש את השחקנים עד כדי כך שירצו לקנות את דרכם לדמויות וליכולות שרצו לקבל. אם זה לא מספיק, התגמולים על רכישות במשחק התבססו על מזל, בפתיחת Loot Boxes שלא ניתן לדעת מראש את תכולתן המדויקת.

הגיימרים פצחו במחאה כה משמעותית, עד כי EA נאלצה לסגור את האפשרות לקנות את תיבות המזל בתשלום. עם זאת, הנזק כבר נעשה: המשחק עלה לכותרות בהקשר של הימורים, גופי תקשורת וממשלה ברחבי העולם החלו להתייחס לנושא בהרחבה, ונראה ש-EA הכניסה את עצמה לתסבוכת רצינית שסופה עדיין לא ברור.

Battlefront 2 היה יכול להיות משחק ה-Star Wars שתמיד חלמנו עליו, והחלק המאכזב ביותר בסיפור הוא שמתחת למעטה ‘כלכלת המשחק’ המזעזעת של EA, יש משחקיות לא רעה, גרפיקה נפלאה, ופוטנציאל אדיר. חבל מאוד שהחמדנות של EA מונעת מ-Battlefront 2 להגיע למיצוי הפוטנציאל. חמדנות זו עלתה לנו במשחק מפוספס, ולחברה – במחיר כבד, שייתכן ויוכפל בהמשך הדרך, באם הרגולטורים יתחילו להתערב באופן בו משחקים מנהלים את כלכלתם.

Mass Effect Andromeda

היתה בעבר תקופה שבה כל אזכור לסדרת Mass Effect זכה לתשואות, הרמת כוסיות ו-High Fives בכל עבר (זה היה כנראה בתקופה של Mass Effect 2). לאחר מכן, Mass Effect 3 אכזב חלק מהמעריצים, אך אם חשבנו שהרע ביותר מאחורינו – EA שלפה התפתחות טראגית בסגנון “משחקי הכס” והוציאה בחודש מרץ את Mass Effect Andromeda, שהוכיח לנו שתמיד יכול להיות יותר גרוע.

אנדרומדה פותח על ידי BioWare Montreal, סטודיו קטן שעבד על הרחבות תוכן ל-Mass Effect 2 ו-3, וקיבל לפתע מטלה אדירת מימדים: להשיב את Mass Effect לתהילת העבר עם משחק גדול יותר, יפה יותר ומורכב יותר. התוצאה, כמובן, לא עמדה בציפיות.

שחרור המשחק התלווה בביקורת רועשת על איכות ההפקה הבינונית של המשחק (בדגש על אנימציות הדמויות הגרועות), באגים מזעזעים, ואובדן הקסם של Mass Effect. בהתחשב במשחקים הנפלאים שקיבלנו בסדרה בעבר, הלב נצבט למראה הטיפול ב-Mass Effect השנה.

באופן אובייקטיבי, אנדרומדה היה כשלון כה נחרץ עד כי ל-EA לא היתה ברירה אלא להקפיא כליל את מותג Mass Effect. סדרת משחקי התפקידים הדרדרה מראש הפירמידה לתחתית הבור, וכעת לא ברור אם אי פעם נזכה לראות כותר נוסף בייקום המסקרן של Mass Effect. מאז, הסטודיו BioWare Montreal מוזג בחודש אוגוסט לתוך EA Motive.

הטובים במגזין

לפניכם כמה מהמאמרים המעניינים ביותר שהפקנו עבורכם במהלך 2017. למאמרים נוספים, שלא רק בקטגוריית הגיימינג, הנכם מוזמנים לבדוק את קטגוריית המגזין של גאדג’טי.

סיכום

שנת 2017 היתה עמוסה באירועים, השקות מרגשות, ובעיקר – הרבה משחקים מצוינים. זו היתה שנה מספקת, שנתנה לנו הרבה רגעים יפים, במשחקים ומחוצה להם. השנה ראינו איך התעשיה דוחפת חזק מאי פעם להביא רזולוציות גבוהות לסלון, איך משחק שעדיין לא הושק כבש את העולם, ובפרט נראה שסוני, מיקרוסופט ונינטנדו עושות מעל ומעבר כדי לספק לנו תכנים וחומרה מעניינת.

בזמן שהשנה נגמרת, אנו כבר מחממים מנועים לקראת 2018. בשנה הבאה בטח נשמע הרבה על God of War החדש, ועל Red Dead Redemption. ובעצם גם על Monster Hunter World, ו-Kingdom Come Deliverance, משחק “מטרו” חדש, Detroit: Become Human, ועוד ועוד ועוד. למעשה, יש כל כך הרבה משחקים מצויינים שאמורים לצאת ב-2018, שכבר קשה לחכות!

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות