חברת ARM מציגה דור חדש וחזק מתמיד של מעבדים לטלפונים ומחשבים

מעבדי Cortex-A2/A710/A510 (מקור ARM)

חברת ARM, מפתחת ארכיטקטורת המעבדים באותו השם, הכריזה על סדרת השבבים הראשונה בארכיטקטורת ה-ARMv9 החדשה של החברה, הכוללת את מעבד הפרימיום Cortex-X2, מעבד ה-Cortex-A710 החזק ומעבד ה-Cortex-A510 החסכוני, ובנוסף להם גם 4 ליבות Mali-G גרפיות אשר מציגות שיפור ביצועים ניכר לעומת הדור הקודם.

ארכיטקטורת ה-ARMv9 הוכרזה בחודש מרץ האחרון כקפיצת המדרגה הגדולה ביותר של ARM מאז 2011, אז הוצג ה-ARMv8 בו משתמשים השבבים כיום. המעבר לארכיטקורה חדשה מביא איתו עדכון כללי מלא לכלל ליבות ה-Cortex של החברה:

  • ליבת הפרימיום Cortex-X2 המחליפה את ה-Cortex-X1.
  • ליבת ה-big החזקה Cortex-A710 מחליפה את ה-Cortex-A78.
  • ליבת ה-LITTLE החלשה Cortex-A510 מחליפה את ה-Cortex-A55.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

השינויים החדשים אינם מוגבלים רק למעבדי ה-Cortex וליבות ה-Mali הגרפיות, כאשר יחד איתם מגיעה ה-DSU-110, “שכבת הביניים” המאחדת את מערך הליבות השונות, המגיעה עם רוחב פס L3 גדול פי 5 מהדור הקודם ויכולת עבודה בתצורות ליבה מרובות.

מעבדי Cortex-A2/A710/A510 (מקור ARM)

Cortex-X2

מעבד ה-Cortex-X2 מגיע כדור השני של סדרת Cortex-X מתוכנית ה-CXC (ר”ת Cortex-X Custom), המאפשרת ליצרנים גמישות רבה יותר בפיתוח המעבד בהתאם לצרכים של יצרני המכשירים, כאשר לראשונה הליבה תתמוך בפקודות AArch64 בלבד או ARM 64bit.

לפי ARM, הדור החדש של המעבד מצליח להציג שיפור ביצועים של 30% לעומת הדור הקודם, והוא אף מציג ביצועים טובים יותר ב-40% ממחשב נייד רגיל בשנת 2020, דבר שהופך את מעבד ה-Cortex-X2 החדש לפתרון טוב במיוחד במחשבי ARM. המעבד מציג גם ביצועי IPC משופרים ב-16% וביצועי למידת מכונה ML כפולים מהדור הקודם.

שיפור מעבד ה-Cortex-X2 (מקור ARM)

Cortex-A710

בניגוד ל-Cortex-X2, מעבד ה-bit ה”חזק” החדש של ARM, ה-Cortex-A710, שמחליף את דגם ה-Cortex-A78, יגיע בכמות גדולה יותר של מערכות שבבים בתחום הסלולר. ARM מבטיחה כי המעבד יציג שיפור ביצועים של 10% לעומת הדור הקודם, או לחילופין חיסכון באנרגיה של 30%, והכפלת ביצועי לימוד המכונה ML.

מעבד ה-Cortex-A710 הוא גם היחיד בדור החדש התומך ב-AArch64 העדכני וגם ב-AArch32 הנמצא עדיין בשימוש על ידי תוכנות ישנות יותר.

שיפור מעבד ה-Cortex-A710 (מקור ARM)

Cortex-A510

מעבד ה-LITTLE החסכוני החדש של ARM, ה-Cortex-A510, מגיע כאחד השינויים הדרסטיים ביותר בביצועים בעבור מערכות השבבים של הדור הבא, כאשר הוא מחליף את ליבת ה-Cortex-A55 הוותיקה שהוכרזה ב-2017.

בעוד שהמעבד החדש מציג שיפור ביצועים של עד 35% לעומת הדור הקודם וחיסכון של עד 20% בצריכת החשמל לעומתו, ב-ARM טוענים כי קפיצת הביצועים גדולה במיוחד כאשר משווים את ה-Cortex-A510 החדש ל-Cortex-A73, המעבד ה”חזק” של החברה מ-2016.

ביצועי מערך 1+3+4 לשוק הפרימיום

ההכרזה על ה-Cortex-X1 המקורי ביצעה שינוי משמעותי במערכות השבבים לסלולר, שעברו שינוי מתצורת ה-big.LITTLE ה-“קלאסית” של 4 ליבות חזקות ו-4 ליבות חלשות, למערך של 1+3+4 חדש, הכולל ליבת פרימיום חזקה במיוחד, שלוש ליבות חזקות ו-4 ליבות חסכוניות, בדומה לתצורה שאפשר למצוא בשבבי הפרימיום Snapdragon 888 של קוואלקום ו-Exynos 2100 של סמסונג.

לפי ARM, הדור הבא של מערכות השבבים למכשירי הפרימיום, שישתמש אף הוא בתצורת ה-1+3+4 המעודכנת, יוכל להציג שיפור של 30% בביצועים המקסימליים, יעילות טובה יותר ב-30% וביצועי ליבה חלשה עם שיפור של 35% לעומת הדור הקודם, דבר המצביע על השדרוג בדור הבא אותו נראה מסמסונג, קוואלקום ואחרות.

שיפור מערך עיבוד Cortex-X2/A710/A510 (מקור ARM)

ליבות MALI הגרפיות

יחד עם שלושת מעבדי ה-Cortex החדשים, ARM הציגה סדרת ליבות MALI גרפיות הכוללת 4 דגמים:

  • MALI-G710 – ליבת הפרימיום הגרפית החדשה המחליפה את ה-Mali-G78 ומצליחה להציג, לפי ARM, שיפור ביצועים של 20% לעומת הדור הקודם, יחד עם חיסכון באנרגיה של 20%.
  • MALI-G610 – הליבה הגרפית החזקה החדשה של ARM המחליפה את ה-Mali-G68 ומגיעה כגרסה חלשה יותר של ה-Mali-G710 בעבור מכשירי “תת-פרימיום”.
  • MALI-G510 – ליבת הביניים הגרפית החדשה של ARM המחליפה את ה-Mali-G57 ומצליחה להציג, לפי ARM, שיפור ביצועים של 100% לעומת הדור הקודם, יחד עם חיסכון באנרגיה של 22%.
  • MALI-G310 – ליבת הבסיס החדשה של ARM, המשתמשת לראשונה בארכיטקטורת ה-Valhall של החברה, כאשר היא מציגה שיפור ביצועי Vulkan של פי 4.5 בהשוואה ל-Mali-G31 הקודם.

ארבע ליבות ה-MALI הגרפיות החדשות של ARM מציגות שיפור ביצועים גדול לעומת הדור הקודם, כאשר ההבדל הגדול הוא בליבות החלשות וליבות הביניים, אשר מציגות שיפור משמעותי במיוחד, מה שישפר בצורה ניכרת את הביצועים הגרפיים במכשירי השוק הנמוך בדור הבא.

המעבר לארכיטקטורת ARMv9 החדשה מצליח להציג שיפור ביצועים ניכר לעומת ה-ARMv8, לפי ARM, כאשר יש לזכור כי מדובר על דור השבבים הראשון של החברה המבוססים על ARMv9, מה שמשאיר מספיק מרווח לשבבי העתיד שלה. שיפור הביצועים אותו מביא דור הליבות החדש צפוי לספק ביצועים גבוהים לא רק למכשירי הסלולר, אלא גם למחשבי ה-ARM של הדור הבא, במיוחד לאור העובדה כי הארכיטקטורה החדש של ARM מאפשרת לשלב 8 ליבות Cortex-X2 פרימיום במעבד בודד, בניגוד לדור הקודם, דבר שישדרג באופן משמעותי את הביצועים במערכות המחשב.


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים