סיכום 2017 בקולנוע וטלוויזיה: פחות ופחות סיבות לצאת מהבית
| יום רביעי, 27 בדצמבר 2017, 19:50 | בידור ופנאי

בעוד מספר ימים בלבד 2017 תצא לגמלאות, ותפנה את מקומה ל-2018 טריה ורעננה. חילופי המשמר לא נעשים בשקט, כמובן – השנה החולפת משאירה ליורשת שלה כמה הפתעות. חלקן נעימות יותר, חלקן פחות, ועם כולן לא לחלוטין ברור איך נכון להתנהל.

שנת חימום לגיבורי הקומיקס

סרטי קומיקס הפכו לסרטים הבולטים והמכניסים ביותר של השנים האחרונות. מי שמובילה את זה היא מארוול, שהיקום הקולנועי שלה מתקרב כבר ל-20 סרטים. החל מהשנה מארוול מתחילה לשחרר לא שניים אלא שלושה סרטים בשנה, כך שאנחנו אף פעם לא צריכים לחכות יותר מדי להמשך הסיפור הגרנדיוזי. השנה גם הסתמנה כשנת חימום, כיוון שכבר במחצית של 2018 נראה את "הנוקמים: מלחמת האינסוף" (Avengers: Infinity War), הסרט שצפוי להיות הגדול, היקר והעמוס ביותר של מארוול, עד ל"נוקמים" הבא לפחות.

"שומרי הגלקסיה 2", "ספיידר-מן: השיבה הביתה" ו"ת'ור: ראגנארוק" היו במקום מסוים סרטי חימום. לא סרטים רעים בכלל, שניים מתוכם אפילו מצוינים, אבל סרטים שמכינים אותנו לדבר הגדול האמיתי שקורה בשנה הבאה. "ת'ור: ראגנארוק" הוא בוודאות הסרט הטוב ביותר בטרילוגיה של אל הרעם, וכנראה הסרט הטוב ביותר גם בשלב השלישי של היקום הקולנועי, ואחד הסרטים הטובים ביותר בכל המשפחה – אבל ההשלכות האמיתיות של מה שהתרחש בו יורגשו באמת ב"מלחמת האינסוף". אחרי הכל, כל מה שקרה בסרט רלוונטי רק לאסגרד ותושביה, לא משהו שבאמת משפיע עלינו ביקום שאנחנו יודעים שמקושר גם לעולם שלנו.

בפוקס (Fox) הסיטואציה דומה – סרט האקס-מן היחידי שיצא השנה היה "לוגאן – וולברין", סרט בתקציב יחסית נמוך ולקהל מבוגרים בלבד, כלומר קהל מצומצם למדי. גם כאן פוקס מבשלת את הדבר הגדול הבא שלה, "הפניקס האפל", הסרט הבא ביקום האקס-מן של בראיין סינגר, שצפוי לצאת ב-2018.

ההפסקה של פוקס והבישול האיטי של מארוול נתנו לוורנר (Warner Bros.), האוחזת בכל הזכויות של גיבורי DC, את ההזדמנות להפוך את 2017 לשנה שלה. אבל וורנר, אבוי, הפילה את הכדור. לאחר הצלחה אדירה עם וונדר וומן, סרט שהצלחתו הייתה דומה לזו של כל סרט קומיקס אחר מהשנה, וורנר הביכה את עצמה עם "ליגת הצדק" (Justice League), סרט שהכנסותיו בקופות הקולנוע בין סרטי הקומיקס עקפו רק את "לוגאן – וולברין", וגם אותו במעט, למרות שמדובר בסרט שנעשה בשליש מהתקציב, וכוון לשליש מהקהל. בשנה הבאה, בין הפניקס לנוקמים, וורנר הולכת ללקק את פצעיה ולנסות להבין איפה היא נכשלת, ולמה דווקא עם הסרטים היקרים ביותר שלה.

לוגאן וילדה נוסעים ברכב, מתוך טריילר לסרט "לוגאן" (עיבוד: גאדג'טי)

מתוך טריילר לסרט "לוגאן" (עיבוד: גאדג'טי)

אבל אם כבר בפוקס ובמארוול עסקינן…

העכבר שטרף את השועל

כמו שודאי כבר שמעתם, דיסני (Disney), שבבעלותה מארוול, רכשה כעת גם את פוקס. פוקס נרכשה על כל תכניה, מלבד ערוצי החדשות והספורט שלה. מה זה אומר לגבי עתידה של פוקס? בטווח הקצר לא הרבה – ערוצי הטלויזיה של פוקס, כמו גם חטיבת הקולנוע שלה, ימשיכו לתפקד בדיוק כמו שתפקדו עד עכשיו, אבל ההשפעה של דיסני תתחיל לחלחל אט-אט.

לאחר ההצלחה המסחררת של "דדפול" ב-2016, וההצלחה הלא קטנה של "לוגאן – וולברין" השנה, נהייה ברור שיש מקום לסרטי קומיקס לא-יקרים למבוגרים. דיסני עצמה הביעה עניין בהפקת סרטים כאלה, ויתכן שדווקא השימוש במותג של פוקס אידאלי לזה – אחרי הכל, לא סביר שדיסני, מארוול או לוקאספילם יתחילו לשחרר תחת הלייבלים שלהן סרטים רווים בקללות, מין ואלימות.

כמו כן, דמויות האקס-מן וארבעת המופלאים נמצאות כעת תחת שליטתה של דיסני, מה שאומר שדמויות אלה יכולות לפגוש דמויות מארוול אחרות שוב. ביקומים הקולנועיים קשה לי להאמין שנראה השפעה מידית של זה, אבל דמויות משנה מסוימות יתחילו לגלוש לכאן ולכאן.

איפה שכנראה נראה השפעה יותר מהירה זה בטלוויזיה – מוטאנטים ב"סוכני ש.י.ל.ד." או גיבורי ניו-יורק בעולם האקס-מן הם רק קצה הקרחון של מה שאפשרי עכשיו, והיוצרים הרבים מספור של דיסני, מארוול ופוקס הולכים לנצל את הזכיונות החדשים אליהם הם יכולים לגשת לפתע בזכות האיחוד הזה.

מתוך "לגיון" (תמונה: FX)

מתוך "לגיון" (תמונה: FX)

כל התכנים שבעולם

על מהפכת הטלוויזיה מדברים כבר קרוב לעשור, אבל השנה בארץ המהפכה הזאת קיבלה תפנית נוספת – מהפכה של מחירים. התרגלנו לנוכחות של נטפליקס (Netflix) בישראל, אך השנה היא לקחה צעד נוסף קדימה, כשהיא השיקה תרגומים ואף ממשק שלם בעברית. שיתוף הפעולה שלה עם פרטנר גם עזר, כמובן, כשעוד ועוד בתים מתחברים לפרטנר TV.

שירות הטלוויזיה החדש של פרנטר זול ונגיש, ומלבד מנוי הנטפליקס החינמי שניתן זמנית עם השירות, הצופים בבית מקבלים גם חבילה מכובדת מאוד של ערוצים במחיר אטרקטיבי – המחיר הזה והנוחות שלו פעלו מיד כקריאת השקמה להוט ויס, ספקיות התוכן הגדולות – יס השיקה במהרה את STINGTV, המציעה חלק מהתכנים של יס במחיר מאוד נגיש.

כמו שאנחנו יודעים, ישראל היא מדינה די פיראטית. כמו שיודעים מזמן באירופה ובארצות הברית, פיראטיות היא בעיקר בעיה של שירות – ברגע שהתוכן נגיש וקל מספיק, במחיר נגיש מספיק, רוב האנשים יעדיפו לשלם. ועם כמות התוכן שאפשר לקבל היום מספקיות תוכן יחסית לא יקרות? פשוט כיף כבר לשלם.

ושוב בולטת נטפליקס במיוחד, שלא רק מציעה חווית צפיה נוחה ונעימה יותר מכל מתחרותיה, אלא גם כמות בלתי נתפשת של תכנים חדשים. אם לפני שנה עוד אפשר היה להתלונן על כך שחסרים תכנים בנטפליקס, כיום אפשר להתיישב מול הטלוויזיה / מחשב / טאבלט ולהיתקע ימים ושבועות מול עוד ועוד ועוד סדרות, שרק ממשיכות לצוף. תכנים חדשים בנטפליקס יוצאים כבר על בסיס שבועי ולא חודשי, ובשנה הבאה נדמה שזה יהיה אף על בסיס יומי – מתי נספיק לראות הכל? בפנסיה, כנראה.

עם כל האפשרויות והעושר של התוכן, כבר אין ממש סיבה לצאת אל הקולנוע. ודאי וודאי בהתחשב בכך ש-2017 הייתה שנה די חלשה, בגדול, במיוחד אם אתם לא מעריצים גדולים של סרטי קומיקס. למה לצאת לסרט מתח כשאפשר לראות "צייד המחשבות" בטלויזיה? למה לראות דרמות כשב-HBO יש את "הצמד"?

במאגר הקופונים שלנו כבר ביקרתם?
סמארטפונים וגאדג'טים במחירים נוחים ובמשלוח ישיר עד הבית
לחצו כאן
תגובות לכתבה
גאדג'טי | Gadgety
ניווט באתר
קטגוריות
גאדג'טי
חיפוש כתבות