פעם היו כאן טלפונים: הסיפור של LG

לוגו LG (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי)

ב-5 באפריל 2021 הודיעה LG אלקטרוניקס כי היא סוגרת את חטיבת המובייל שלה. LG הייתה אחת מהחברות הוותיקות בתחום הסמארטפונים, אך הייתה לה עוד קודם לכן יד בתעשיית הטלפונים, גם לפני שהגיעו מערכות ההפעלה המתקדמות אנדרואיד ו-iOS, אז היא עמדה בתחרות מול חברות כמו נוקיה, סמסונג, סוני, מוטורולה ואחרות.

ההודעה של LG על נטישת תחום המובייל לא הגיעה כרעם ביום בהיר, אלא אחרי תקופה ארוכה מאוד של הפסדים, כאשר ברקע צצו עוד ועוד שחקניות חדשות, עיקרן מסין, שהאיצו את התחרות עם רוח צעירה, ובעיקר – מחירים תחרותיים יותר עבור השוק הבינלאומי.

אך הסיפור של LG הוא מעניין לא בגלל הנפילה שלה, אלא בשל הדרך שלה לנפילה. החברה מעולם לא עמדה בראש טבלת המכירות של הטלפונים או הסמארטפונים, אף שהיא הייתה חלק משמעותי ברשימה הזו, אבל כשמדובר היה ברוח הרפתקנית, כנראה שלא היו עוד רבות כמוה.

>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי

לסיפורים נוספים:

המצליחים והשונים: אלו הסמארטפונים של LG

ל-LG היו הרבה מאוד טלפונים, לפני ואחרי כניסתם של הסמארטפונים לחיינו. לאורך חייה, הדגישה החברה את החדשנות באופן כמעט חסר תקדים, מה שאולי הוביל להדים גדולים סביב מכשיריה, אך הבחירה בדרך זו ככל הנראה לקחה חלק לא מבוטל בהשפעה על המכירות, כשאת המכשירים השונים של LG אולי אהבנו מאוד לראות, אך בדיעבד אנו יודעים כי מרבית האנשים העדיפו לא לקפוץ על עגלת החדש והשונה.

אחד מהמכשירים הראשונים עימם הציגה LG חדשנות הוא ה-Prada. הוא יצא לשוק בסמוך להכרזה של אפל על האייפון הראשון ב-2007, והיה הראשון בעל מסך מגע קפסטיבי. הפוטנציאל שלו יכול היה להיות גדול, אך כשאפל הכריזה על האייפון הראשון שלה רק חודשים לאחר שהושק ה-LG Prada, כשהוא מציע מסך מגע גדול יותר, עם הרבה יותר גוונים של צבע ואפשרות לשימוש עם מחוות באמצעות מספר אצבעות במקביל, לא היה לא הרבה סיכוי.

LG Prada (תמונה: LG)
LG Prada (תמונה: LG)

בתקופת המעבר בין הטלפונים הקלאסיים לטלפונים החכמים היו ל-LG לא מעט ניסיונות להציג תכונות מסוימות לפני המתחרים. היא הייתה הראשונה שהציגה אפשרות להסרטת וידאו בהילוך איטי ב-120 פריימים בשנייה עוד ב-2007 עם ה-LG Viewty בעל מצלמת ה-5 מגה-פיקסל, וקפצה ל-8 מגה-פיקסל עם ה-LG Renoir שנה לאחר מכן

מימין לשמאל: Renoir ו-Viewty (תמונות: LG)
מימין לשמאל: Renoir ו-Viewty (תמונות: LG)

כשקופצים מספר שנים קדימה, עת הסמארטפונים כבר החלו להפוך לפופולרים הרבה יותר, נפגוש את ה-Optimus 3D של LG, שהתהדר בהסרטה ובהצגת וידאו בתלת ממד על גבי מסך ה-4.3 אינץ' שלו ללא צורך במשקפיים. הגימיק הזה היה נראה לנו כמיותר גם ב-2011, ובטח שהיום, ואם ניתן לקחת משהו קצת יותר משמעותי מהמכשיר, הרי שאלו זוג מצלמות ה-5 מגה-פיקסל בגבו. באותה תקופה עדיין לא חשבו שניתן יהיה להתמש במספר חיישני צילום כדי להפיק תמונות איכותיות באופן משמעותי ממה שראינו עד אז, תוך הישענות על צד התוכנה והבינה המלאכותית.

LG Optimus 3D (צילום: אוהד צדוק)
LG Optimus 3D (צילום: אוהד צדוק)

ב-2012 היה ה-Optimus G בין הראשונים שהשתמשו במערכת על שבב מבית קוואלקום הכוללת מעבד עם 4 ליבות, ה-Snapdragon S4 Pro. אחריו, אגב, הגיעו עוד כמה טלפונים מוכרים שהשתמשו בשבב זה, בהם הנקסוס 4, גם הוא היה של LG, בשיתוף פעולה עם גוגל, ה-Xiaomi Phone 2 וה-Xperia Z של סוני.

Nexus 4 (צילום: אוהד צדוק)
Nexus 4 (צילום: אוהד צדוק)

אחד מהמכשירים המצליחים ביותר של החברה הגיע ב-2013. היה זה ה-LG G2, עימו הציגה החברה מבנה שונה מהרגיל, כשכפתורי השליטה בווליום וכפתור הפעלת המכשיר עברו לגבו, כשהמסך מלפנים מילא את חלל הטלפון (חוץ מהשוליים שהיו אז מאוד פופולריים) והגיע ברזולוציה מרשימה של Full HD. השיטה הזו של למקם דברים בגב הטלפון לא תפסה לאורך זמן כפי שאנו יודעים, אך ניתן לומר שהיא פתחה פתח להצבת חיישני טביעות האצבע בגב המכשירים, דבר פופולרי למדי שנעשה בו שימוש בדגמים מסוימים גם היום.

LG G2 (צילום: אוהד צדוק)
LG G2 (צילום: אוהד צדוק)

ה-LG G3 שהושק ב-2014 היה הניסיון של החברה לחזור לדרך הרגילה. כן, הוא הגיע עם מסך Quad HD, רזולוציה שלא ראינו כמעט בכלל בטלפונים באותה תקופה, כשגם היום היא כמעט ולא קיימת במכשירים החדשים, אך מלבד זאת ניסתה LG להציג שיפורים משמעותיים כדי למשוך לקוחות ופחות גימיקים שישימו דגש על החדשנות שלה בתחום.

סמארטפון הדגל LG G3, צילום: אוהד צדוק, גאדג'טי
סמארטפון הדגל LG G3, צילום: אוהד צדוק, גאדג'טי

אחת מתצוגות התכלית המרשימות יותר של החברה הגיעה ב-2015. זה היה ה-LG G Flex, איתו ניסתה החברה להציג את יכולותיה בתחום המסכים הגמישים. כידוע, מסכים קמורים הגיעו במספר תצורות עד שיצרניות הטלפונים התקבעו לתצורה הקיימת של קמירות קלה משני הקצוות, אך עם ה-G Flex ניסתה LG להציג כיוון שונה לחלוטין.

המכשיר היה קמור כולו, ולא רק המסך, ובדגם הראשון שלו גם גמיש, כך שניתן היה לכופף אותו מעט והוא חזר לתצורתו המקורית לאחר מכן. בחברה הוסיפו גם ציפוי מיוחד לגבו, שאיפשר "לרפא" שריטות קלות. זה הוביל כמובן לגל של סרטונים שניסו להשחית את המכשיר לחלוטין, וכצפוי – הוא לא ריפא חיתוכים עמוקים עם סכין יפנית.

ה-LG V10 שהגיע גם הוא ב-2015 גם הוא שילב תכונות שלא ראינו במכשירים רבים בשוק, או בכלל. ב-LG שילבו בו מסך משני קטן נוסף מעל המסך העיקרי, דרכו ניתן היה להציץ בהתראות ובמידע נוסף ללא צורך בפתיחת המסך הראשי. זה אמור היה להוביל לחיסכון בחשמל. מלבד זאת, זכה ה-V10 לשילוב של ממיר אותות דיגיטליים לאנלוגים, מה שהוביל לשיפור משמעותי בהאזנה למוסיקה באמצעות אוזניות.

אולי הזכור מכל בין המכשירים של LG היה ה-LG G5. הסמארטפון המודולרי הראשון. הייתה זו תקופה בה מוטורולה \ גוגל ביקשו להציג פתרון בתחום, אך LG הקדימה את כולם והציגה סמארטפון המיועד לשוק הרחב כחלק מסדרת הדגל העיקרית שלה, אשר ניתן להחליף בו חלקים מסוימים ולהוסיף אחרים שישדרגו אותו.

גם כשכבר היה ברור שהאסטרטגיה של הצגת מכשירים "פורצי דרך" לא ממש עובדת, ב-LG לא ויתרו על הרעיון. לקראת המועד בו היא הכריזה על יציאתה משוק המובייל, הספיקה החברה להציג עוד טלפון אחד מעניין, ה-LG Wing, ששילב זוג מסכים, אחד מהם מסתובב על ציר ומאפשר לעבוד בצורה מעט לא שגרתית.

את ההצעה של החברה לטלפון בעל המסך הנגלל לא זכינו לראות יוצאת אל האור. ב-LG השיקו מספר טלפונים עם זוג מסכים, כמו ה-LG G8X, אך המכשיר המתקפל האמיתי נשאר בגדר טיזר בלבד.

מסך נגלל LG

חזיון תעתועים

את הסמארטפון הראשון שלה חשפה LG בשנת 2009, אז היא נכנסה באופן רשמי לתחרות בתחום שהיה באותה עת בחיתוליו, וכשהיא מציגה תוצאות טובות מאוד ממכירות טלפונים שאינם חכמים. בסוף 2009 הכניסה חטיבת המובייל של החברה כ-18.2 טריליון וון קוריאני (כ-15.75 מיליארד דולר), כשרוב הסכום (כ-14.7 מיליארד) מיוחס למכירות טלפונים בלבד. היא גם הייתה רווחית למדי באותה שנה, עם רווח תפעולי שעמד על כ-1.25 טריליון וון (כ-1.1 מיליארד דולר).

כשאפל נכנסה לתמונה עם מכשירי האייפון ויחד עימה שחקניות נוספות שהסתערו על תחום הסמארטפונים כמו HTC, סמסונג, בלקברי, סוני ואחרות, ב-LG לא הצליחו לשחזר את אותה רמה של הצלחה – ההכנסות החלו להצטמצם ויותר מכך – הרווח. אבל לקראת סוף 2014, ולאחר ההצלחה הגדולה של דגמי ה-LG G2 וה-LG G3, נדמה היה שמגיעה מגמת התאוששות.

בסוף אותה שנה רשמה חטיבת המובייל של LG הכנסות של מעל 15 טריליון וון (כ-13.3 מיליארד דולר), כשהיא ממשיכה מגמת עליה במכירות שהצטמקו עם כניסתה לתחום הסמארטפונים, אך יותר מכך – הרווח ראה זו הפעם הראשונה מזו תקופה ארוכה יחסית קפיצה מרשימה, מכ-71 מיליארד וון (כ-63 מיליון דולר) ב-2013 לכ-316 מיליארד (כ-281 מיליון דולר) ב-2014.

אך לא רק ההכנסות והרווחיות של LG בתחום הסמארטפונים הגיעו לשיא ב-2014, אלא גם כמות המכשירים שהציפו את השוק, כשבמהלך השנה כולה היא מכרה מעל 59 מיליון מכשירים, עליה של 24% משנה לשנה.

אחרי שנה מוצלחת מאוד, כבר ב-2015 ניתן היה לראות שינוי כיוון משמעותי. המכירות עדיין נותרו ברמות גבוהות, אך את הרווח הצטמצם במהירות עד שברבעון השלישי של השנה ב-LG רשמו הפסד קטן של כ-60 מיליון דולר. מה שבחברה לא ידעו באותה עת, הוא שתהיה זו הפעם האחרונה בה חטיבת המובייל שלה תציג איזשהו סוג של רווח, כשמלבד רבעון אחד בתחילת 2017, הציגה חטיבת המובייל הפסד מתמשך בין 2015 ועד 2021, השנה בה היא הודיעה סופית על פרישתה מהתחום.

לא רק חברה של טלפונים

לניסיונות הבלתי פוסקים של LG לחדש בהחלט נתגעגע, וייתכן כי ביום מן הימים יחליטו בחברה לתת למישהו אחר את המושכות ולהשיק טלפונים תחת המותג המוכר ממש כפי שעשתה נוקיה, ששמה מתנוסס כיום על מכשירים שמפתחת חברת HMD Global הפינית.

אך ל-LG אין יד רק בטלפונים, ודווקא בתחומים אחרים, כמו טלוויזיות, מוצרים לבית ומערכות מדיה לרכב, היא זוכה להצלחה גדולה למדי.

את חוסר ההצלחה שלה בתחום המובייל אפשר ליחס לניסיון הבלתי נגמר להציג משהו שונה, ניסיון שלא התקבל היטב בשוק הרחב, אך ניתן לייחס את תחילת הנפילה שלה גם לעבודה לא נכונה מול הלקוחות שלה, עת הגיעו דיווחים על תקלות נרחבות למכשירים פופולריים שלא זכו לטיפול ראוי בזמן אמת.

השוואת מפרטים