סיכום שנה: אלה שוברי הקופות הגדולים של 2023

שנת 2023 הייתה שנה מוזרה בתעשיית הקולנוע. לצד שוברי קופות שחצו את רף מיליארד הדולר, ראינו אולפנים לחוצים שמיהרו לדחות את סרטיהם הגדולים בעקבות שביתת השחקנים שנאסר עליהם לקדם את יצירותיהם. סרטי סופר-גיבורים ואקשן שתקוות רבות נתלו עליהם התרסקו בטבלת שוברי הקופות, ולהיטים מקוריים יותר תפסו את מקומם.

הסרטים הגדולים של 2024 והמצליחים של 2022

אין ספק כי השנה החולפת תביא לשינוי חשיבתי בהוליווד, ומעניין לראות לאן תנשב הרוח בשנה הבאה, שתביא עלינו סרטים גדולים כמו “חולית: חלק 2”, “פיוריוסה”, סרט ההמשך של “ג’וקר” עם לייידי גאגא, “דדפול 3” ו“מאדאם ווב”.

בשנה שעברה ראינו קרב צמוד למדי בין “אוואטאר: דרכם של המים” ו“אהבה בשחקים: מאווריק” שהתחרו על המקום הראשון. שניהם ניצבו כיחידים ב-2022 שחצו את רף מיליארד הדולר במכירות כרטיסים, וביום האחרון של השנה היה זה עדיין מאווריק שהוביל.

ימים ספורים לאחר מכן, “דרכם של המים” המשיך להרוויח ועקף אותו, אך עשה זאת מאוחר מדי כדי להוביל את הטבלה הרשמית. מאז, הסרט של ג’יימס קמרון כבר חצה גם את רף שני המיליארד.

מתוך
מתוך “אווטאר: דרכם של המים” (באדיבות פורום פילם)

הסרטים שניצחו בקופות ב-2023

גם השנה רק שני סרטים הצליחו להגיע למיליארד דולר. בראש הטבלה נמצא את הלהיט “ברבי” שלקח הביתה 1.4 מיליארד, והפך את גרטה גרוויג לבמאית המרוויחה ביותר השנה. אחריו, נמצא סרט האנימציה “האחים סופר מריו: הסרט” עם 1.3 מיליארד דולר.

על אף הקשר הבלתי נשכח שנטווה בין ברבי ל“אופנהיימר”, הדרמה של כריסטופר נולאן לא הצליחה להגיע למיליארד והסתפקה ב-952 מיליון, הישג עצום לדרמה ביוגרפית. למרות ש”ברבי” ו”האחים סופר מריו” מבוססים על פרנצ׳’יזים ענקיים, מעניין לראות שהשלישיה הפותחת השנה שייכת לסרטים מקוריים ולא המשכונים או רימייקים, והן לא נמצאים שם סרטי מארוול.

מארוול ו-DC

מארוול מגיעה לרשימה השנה רק במקום הרביעי, עם “שומרי הגלקסיה: חלק 3” שחתם את הטרילוגיה וגרף 845 מיליון דולר.

זהו סרטו האחרון של הבמאי ג’יימס גאן עבור מארוול, והשנה הבאה צפויה להתחיל את היקום הקולנועי החדש שהוא מדמיין לחברה המתחרה, DC.

אותה חברה ראתה השנה פחות או יותר רק כשלונות. הסרטים “שהאזאם! זעם האלים”, “בלו ביטל”, “הפלאש” ו“אקוומן: הממלכה האבודה” כולם זכו לנתונים מאכזבים בקופות.

דיסני

חברת דיסני זכתה לעליות ומורדות השנה. אם כוללים את הסרטים של מארוול שבבעלותם, החברה מחזיקה בארבעה סרטים שהגיעו לעשרת שוברי הקופות של השנה.

הסרט החדש של אינדיאנה ג’ונס, “חוגת הגורל” לא הצליח לעמוד בציפיות הגבוהות וגרף סכום של 383 מיליון דולר בלבד. הסרט עלה לדיסני 300 מיליון דולר, ועל כן סיים במפח נפש ונכנס לטבלה השנתית במקום ה-15.

מעודדים יותר היו החידוש של “בת הים הקטנה” שגרף 569 מיליון ונכנס למקום השביעי, ו“אלמנטלי” של פיקסאר, שהתחיל את תקופתו בקולנוע עם נתונים נמוכים מאוד אך לאט לאט צבר תאוצה וסיים עם 469 מיליון, המביאים אותו למקום התשיעי.

מתוך
מתוך “בת הים הקטנה” (באדיבות דיסני)

האולפנים האחרים

דיסני אמנם הכניסו יותר סרטים לרשימה מאשר אולפני יוניברסל, אך שלושת הסרטים של האולפן מזכים אותו בתואר האולפן המרוויח ביותר של השנה.

בנוסף לאופנהיימר וסופר מריו, יוניברסל הכניסו לטבלה גם את “מהיר ועצבני 10”, שניצב במקום ה-5 עם 704 מיליון דולר. בכך, האולפן השתלט על שלושה מחמשת הסרטים הרווחיים ביותר של השנה.

הזוכה הגדול של השנה שעברה, טום קרוז, הצליח להסתנן גם השנה לטבלה עם “משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות – חלק ראשון” שלקח את המקום השמיני עם 567 מיליון דולר. לא בדיוק ההצלחה של “מאווריק” אבל נראה שכוכב הקולנוע איתנו כדי להישאר.

לסיום, שווה לציין כי השוק הסיני סבל מפלה השנה ולא הצליח להביא אף סרט לרשימה. בשנה שעברה שני סרטים סיניים עיטרו את הטבלה במקומות 9 ו-10, והשנה גם מבט לעבר המקומות הנמוכים יותר בטבלה לא מניב אפילו סרט סיני אחד.

את הטבלה המלאה, עם סרטים כמו “וונקה”, “ג’ון וויק 4”, “ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש”, ו-“אנטמן והצרעה: קוונטומאניה” ניתן למצוא באתר Box Office Mojo.

רשימת שוברי הקופות (2023)

  1. ברבי (וורנר) – 1.441 מיליארד דולר
  2. האחים סופר מריו: הסרט (יוניברסל) – 1.361 מיליארד דולר
  3. אופנהיימר (יוניברסל) – 952 מיליון דולר
  4. שומרי הגלקסיה: חלק 3 (דיסני) – 846 מיליון דולר
  5. מהיר ועצבני 10 (יוניברסל) – 704 מיליון דולר
  6. ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (סוני) – 690 מיליון דולר
  7. בת הים הקטנה (דיסני) – 569 מיליון דולר
  8. משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות חלק ראשון (פרמאונט) – 567 מיליון דולר
  9. אלמנטלי (דיסני) – 496 מיליון דולר
  10. אנט-מן והצרעה: קוונטומאניה (דיסני) – 476 מיליון דולר
  11. ג’ון וויק 4 (ליונסגייט) – 440 מיליון דולר
  12. רובוטריקים: עליית החיות (פרמאונט) – 438 מיליון דולר
  13. אימה במצולות 2 (וורנר) – 395 מיליון דולר
  14. וונקה (וורנר) – 387 מיליון דולר
  15. אינדיאנה ג’ונס וחוגת הגורל (דיסני) – 383 מיליון דולר


חלק מהפוסטים באתר כוללים קישורי תכניות שותפים, עבורם נקבל עמלה עם ביצוע רכישה בפועל של מוצרים. עמלה זו לא מייקרת את העלות הסופית של המוצרים עבורכם.

הסקירות והתכנים המופיעים באתר מהווים המלצה בלבד, וכך יש להתייחס אליהם. כל המחירים המופיעים באתר נכונים ליום הפרסום בלבד והאחריות לקניית מוצר או שירות כזה או אחר מוטלת עליך בלבד – השימוש באתר בהתאם לתנאי השימוש והפרטיות.

השוואת מפרטים